verslag

van de laatste vergaderingen

Verslag 21-11-2024

Verslag vergadering 21-11-2024 Tijd:19.30 uur in de Reinder

 

Aanwezig: Rolf, Koen, Joep, Sandra, Danielle, Sjef, Frans, Maria, Mariette, Ton, Jo, Anneke, Nathalie, Adrie, Bram, Jan, Dio, Harrie, Hennie, Frans.

Afgemeld: Mireille van Seggelen, Riek Bogers, Nout en Elle van Leeuwen, Birgit Colen, Ingrid Scheffers

 

1. Opening Vergadering wordt geopend door vice voorzitter. Fijn dat er zoveel mensen zijn.

 

2. Mededelingen: Mireille afwezig ivm overlijden vader.

 

3. Vaststellen agenda:

 

4. Verslag: vorige vergadering: d.d. 26-09-2024. Aangepast jubileum buurtvereniging Klein Schoot 70 jaar ipv 75 jaar.

 

5. Bestuurswissel: Per 01-11-2024 zijn Sjef en Riek afgetreden. Frans treed af per 01-01-2025 ivm nieuw boekjaar. Zij worden uitvoerig bedankt voor al hun inzet met mooie woorden en een bloemetje.

 

6. Voortgang Kerk/Reinder: Er gaat binnenkort een groepje afgevaardigden naar Oostelbeers om daar te kijken naar de kerk waar het gemeenschapshuis in is gevestigd. De kerk hier is aangekocht dus nu gaan er diverse haalbaarheidsonderzoeken plaatsvinden wat er allemaal wel en niet mogelijk is.

We blijven de lijntjes kort houden.

 

7. Toekomstvisie Budel-Schoot: De werkgroep is druk bezig om de laatste hand te leggen aan de nieuwe toekomstvisie. Begin volgend jaar volgt er een

informatie avond.

 

8. Huiskamer: Er is een datum gepland voor overleg tussen Sterk Schoot en de werkgroep huiskamer om te kijken hoe en waar wij kunnen ondersteunen nu er

verschillende vrijwilligers gestopt zijn. Ook gaat er iemand van bestuur en iemand van de werkgroep komende week naar de apotheek om te zien wat de spaaractie

heeft opgeleverd.

 

8. Diversen:

1. Basisschool (mr/or/werkgroep); Er is wat opschudding over het infoblad Dorplein Uniek. Daar staan harde woorden in over de locatie van de basisschool. Dat vinden wij erg jammer, want ons uitgangspunt was en is nog steeds dat we het belangrijk vinden dat er goed en kwalitatief onderwijs wordt gegeven voor de kinderen van Budel-Schoot en Budel-Dorplein.

 

2. Onderhoud Kerkhof; Er is contact geweest met alle verenigingen in onze kern, daar zijn 0 reacties op gekomen. We gaan dit terug oppakken met

het kerkbestuur.

 

3. Welkomstteam; Afgelopen week weer diverse nieuwe bewoners bezocht, tassen gebracht en stickers geplakt. Dit wordt erg goed ontvangen.

4. Wocom; Het vervangen van de hoofdleiding van de electra op de Lambertusstraat is afgerond. Er wordt verwacht begin December te starten met de sloop van de bestaande woningen.

 

5. Masterplan; Verslag Bram: Het concept Masterplan Mobiliteit 2040 is rond 19 november 2024 op de agenda voor de raadsvergadering van 3 december 2024 verschenen. Het omvat 42 pagina’s. Eén derde bestaat uit beschrijving van de huidige situatie, waarin vooral wordt gewezen op de complexiteit wegens de lands- en provincie-grenzen. Vervolgens worden de uitgangspunten en doelen beschreven. Het opvallendste uitgangspunt is het prioriteit geven aan de fietser. Dat

betekent, dat de fietser meer ruimte krijgt en waar het verkeer “gemengd” wordt (met auto’s) heeft de fietser voorrang. Dat is geen gemakkelijke opgave,

als je kijkt naar de classificatie van de wegen. Het betreft gebiedsontsluitingswegen (GOW) en erftoegangswegen (ETW, eigenlijk alleen bestemmingsverkeer) zowel binnen als buiten de bebouwde kom. binnen buiten GOW max. 30 km/u 60 km/u of meer ETW max. 30 km/u max. 60 km/u Aan de hand van de landelijk erkende beschrijving van deze wegen (het laatste deel van het concept) zou je moeten concluderen, dat alle GOW’s, zeker buiten de bebouwde kom, een gescheiden fietspad moeten hebben. En eigenlijk ook voor de 60 km/u ETW’s. Maar hoe regel je dat in ons landelijke gebied?

De meeste, niet erg concreet beschreven, doelen zouden binnen 3 jaar gerealiseerd moeten zijn. De rest binnen ca. 10 jaar. Inmiddels is de behandeling van het concept verschoven naar de raadsvergadering van 4 februari 2025.

 

10. Ingekomen stukken: Geen ingekomen stukken

 

11. Volgende vergadering: (LET OP, DINSDAG 11 Februari 2025 om 19:30uur in de Reinder in de huiskamer.

12. Rondvraag:

• Is er een optie om weer een pinautomaat terug in ons dorp te krijgen die 24/7 open is?

• Ton en Mariette zijn samen op pad geweest om te kijken voor nieuwe stoelen voor in de huiskamer. Dit wordt verder besproken met de penningmeester. Is

er ook nog budget voor de mannen van metaal die komend jaar hun jubileum hebben?

• School had nog gevraagd voor brigadiers. Deze zijn nog nodig op Maandag ochtend, Donderdag ochtend, Woensdag middag en Vrijdag middag.

Eventuele geïnteresseerde kunnen contact opnemen met Karolien Cox 0495494343 of via mail infoanderewijze@atalenta.nl

• De zijstraten van de Parallelweg zijn onoverzichtelijk door te hoge heggen. Sandra heeft dit doorgegeven aan de gemeente. Zulke meldingen kan iedereen doen via de site van gemeente Cranendonck.

Geparkeerde onderwerpen:

*Toerisme en Recreatie

*Project Kerk, Reinder, Jong Nederland

*Welkomsteam

*Masterplan

*Molen

 

Verslag 26-09-2024

Verslag vergadering 26-09-2024  Tijd:19.30 uur in de Reinder

 Aanwezig: 

Riek Bogers, Sandra Meppelink, Rolf Janssen, Sjef van Deurzen, Mireille van Seggelen, Danielle Zentjens, Ingrid Scheffers, Adrie Heesterbeek, Roy de Leijer, Dio van Deurzen, Leentje Lamers, Nicki Huber, Nathalie van Tulden, Mariette Claesens, Ton van den Berg, Roel Dijk, Hennie Belien, Maria Hendriks, Willemien Huijben (molen), Jos Sweens, Sandu Niessen, Marja van Moorsel (Reinder).

 

Afgemeld: 

Frans Hendriks, Joep Lauxtermann, Adrie van Moorsel, Harrie Jaspers, Birgit Colen.

 

1.    Opening Vergadering wordt geopend door voorzitter. Fijn dat er zoveel mensen zijn. 

2.    Mededelingen: Wijzigingen bestuursleden. Riek, Sjef en Frans geven aan dat ze stoppen met het bestuur van Sterk Schoot. Joep Lauxtermann, Danielle Zentjens, Koen Hendriks en Ingrid Scheffers treden toe tot het bestuur. Zij stellen zich binnenkort voor op de website en in het infoblad. Welkom allemaal.

3.    Vaststellen agenda:

4.    Verslag: vorige vergadering: d.d. 04-07-2024. Niemand op- of aanmerkingen.

5.    Voortgang basisschool:   

Haalbaarheidsonderzoek naar nieuw schoolgebouw in kern Schoot

 

Medio augustus heeft de gemeente bekend gemaakt dat de gedroomde locatie voor een nieuw schoolgebouw tussen Budel-Schoot en Budel-Dorplein niet haalbaar is gebleken. Dat was de conclusie nadat de gemeente de mogelijkheden op deze plek samen met de provincie Noord-Brabant heeft onderzocht. Eerder had de gemeente al besloten dat er één nieuw schoolgebouw moet komen voor de twee dorpen. Een werkgroep bestaande uit gemeente, afvaardiging van beide dorpsplatformen en scholenorganisatie Atalenta hebben alle alternatieve locaties in Dorplein en Schoot besproken en beoordeeld en zijn tot de conclusie gekomen dat het nieuwe schoolgebouw, als het echt niet tussen de kernen kan, dan het beste gebouwd kan worden in Schoot. Op 17 september j.l. heeft een meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met het voorstel het nieuw op te richten schoolgebouw van basisschool de And´re Wijze in het binnenstedelijk gebied van Budel-Schoot te vestigen. Er wordt een voorbereidingskrediet van €260.000 beschikbaar gesteld. Dit betekent concreet dat er nu een haalbaarheidsonderzoek wordt gestart voor 2 locaties in Schoot, namelijk de plek van Jong-Nederland met de Reinder en de huidige schoollocatie. Het voorbereidingskrediet is bedoeld voor het ontwerp en de technische uitwerking van het nieuwe schoolgebouw. Atalenta gaat hiermee van start als de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek bekend zijn.   

6.    Toekomstvisie Budel-Schoot: Er is een werkgroep druk bezig om met de cijfers, gegevens, resultaten en input van onze inwoners verder voort te borduren op onze toekomstvisie. Deze word uitgewerkt en komende maand(en) voorgelegd aan onze inwoners en aan de gemeente. Van daar uit word er weer verder gekeken naar de strategie en worden de uitvoeringsplannen gemaakt. Sandu Niessen van de gemeente geeft een mooie presentatie over het proces van de kerk en gemeenschapshuis. De kerk is inmiddels aangekocht door de gemeente. De pastorie komt per 01-10-2024 leeg te staan, om de leegstand tegen te gaan zijn we op zoek naar ideeën hiervoor. Sandu gaat helaas per 01-10-2024 gemeente Cranendonck verlaten, zijn opvolger is nog niet bekend. Ad van Gestel neemt tijdelijk zijn taken waar. Namens Sterk Schoot en alle inwoners willen wij hem enorm bedanken voor zijn inzet voor ons dorp.

7.    Veiligheid en Leefbaarheid: De werkgroep is opgeheven. Na 30 bijeenkomsten is er besloten om de werkgroep op te heffen. Dit ook omdat er door diverse partners niet (meer) wordt aangesloten en er momenteel geen zaken lopen die onze aandacht nodig hebben. Er zijn mooie doelen bereikt en de lijntjes worden kort gehouden zodat we in de toekomst weer snel kunnen schakelen als dat nodig mocht zijn. Adrie van Moorsel is persoonlijk bedankt voor zijn jarenlange inzet in deze werkgroep.

8.    Huiskamer: Er is overleg geweest met de werkgroep. En 11-10-2024 is er een bijeenkomst voor de vrijwilligers. De huiskamer is ook aangemeld voor de RabobankClubSupport, dus deze kunnen jullie steunen. Ook is de huiskamer nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

9.    Diversen:  

1.            Buurtvereniging Klein Schoot; 75 jarig bestaan. Erg fijn weekend gehad. Garage verkoop was een enorm succes. Kant van De Poel was iets minder bezet, voor volgend jaar kijken of we samen met andere buurtverenigingen dit op kunnen pakken en eventueel kunnen combineren met de burendag  

2.            Wandelmaatje; Er is een appgroep waarin geregeld wordt afgesproken om samen te gaan wandelen. Mocht je meer informatie willen kijk dan op de facebook pagina “wandelmaatje” of jezelf hier voor aan willen melden stuur dan een mail naar wandelmaatjeschoot@outlook.com (Joep Lauxtermann is contactpersoon en weet hier alles van af)

3.            Laadpalen; Wij als inwoners hebben (helaas) niet zelf in de hand waar de laadpalen geplaatst worden.

4.            Wocom; Birgit was niet aanwezig maar heeft dit gemaild om te delen. Mbt de sloop en nieuwbouw in de Sint Lambertusstraat:

-31 augustus is de laatste huurder vertrokken

-In de maand september wordt het nuts-trace vernieuwd.

-In de eerste week van september heeft er destructief asbestonderzoek plaatsgevonden.

-Medio september wordt het bestemmingsplan behandeld in de raad.

-Ergens in oktober staat de start van de sloop gepland.

-Start bouw staat gepland voor maart 2025.

-Oplevering staat gepland voor maart 2026.

 

Verder is er sinds een jaar een Infoplein op elke donderdag 13.30 -15.30 uur. Dit wordt gehouden in de Bibliotheek in de Borgh. Daar kan iedereen terecht met vragen over o.a. DigiD, digitatel overheid, formulieren of geldzaken.

WoCom is daar elke 1e donderdag van de maand ook aanwezig voor alle vragen mbt Wooniezie en/of Wocom gerelateerde vragen.

Meer info vind je op Informatieplein | Cranendonck

 

5.            Voortgang molen; Vooral kijken of het financiële plaatje haalbaar is. Vorige week zijn de open molen dagen geweest, zijn redelijk goed bezocht. De winkel is APART van de molen. Hopelijk kunnen deze in de toekomst samen werken.  Zijn zoekende naar een goede en makkelijkere manier om “de vrienden van de Molen” te behouden en de betalingen plaats te laten vinden.

6.            Kerkhof; Er zijn al verschillende jaren diverse vrijwilligers actief die het kerkhof onderhouden. Helaas zijn daar ook enkele vrijwilligers mee gestopt en zijn we op zoek naar twee nieuwe vrijwilligers (m/v) die elke week circa drie uurtjes (tussen Maart en November) mee willen helpen met het onderhoud van het kerkhof. Dit kan samen met de huidige vrijwilligers op maandag ochtend of in overleg kan hier een ander moment voor worden gekozen. De Parochie stelt een bedrag beschikbaar voor de vereniging die minimaal twee vrijwilligers kunnen leveren. Er wordt een brief opgesteld om te versturen naar Verenigingen in onze buurt. Hopelijk vinden we zo nieuwe vrijwilligers die tegen een vergoeding ons mooie kerkhof willen blijven onderhouden. Zou je hier meer informatie over willen mail dan naar secretariaat@sterkschoot.nl

7.            Basisschool; Nicki verteld dat de speelplaats van de basisschool een update heeft gehad. Er zijn onder andere een “Panna” kooi en een Water-Zandtafel geplaatst. Dit was ook de uitkomst onder de leerlingenraad. Er zijn ook weinig negatieve geluiden gehoord over het besluit van de gemeenteraad over de gekozen locatie voor een nieuwe school. Iedereen is van mening dat het proces vooruit moet, zeker met alle positieve geluiden die nu van de basisschool komen.

10. Ingekomen stukken: Geen ingekomen stukken 

11. Volgende vergadering: 21 November 2024 om 19:30uur in de Reinder 

12. Rondvraag 

1.            Er wordt veel gezegd over de verkeerssituatie rondom de Lambertusstraat. Bewoners proberen in contact te komen met Wocom, maar deze zijn slecht bereikbaar of hebben te weinig informatie. We hebben de bewoners gewezen op het informatie plein, iedere eerste donderdag van de maand zit Wocom in de Borgh in Budel. Hopelijk kunnen ze van daaruit de vragen beantwoorden.   

2.            Er wordt gevraagd hoe het auto maatje werkt. Daar geeft de sociaal makelaar antwoord op. Ook daar zijn weinig vrijwilligers dus moeten we zuinig op zijn. Dit loopt ook via Kordaat en Schoot voor elkaar. (is dit bekend genoeg? Vrijwilligers zoeken?)   

 

Geparkeerde onderwerpen:

 

*Toerisme en Recreatie

*Project Kerk, Reinder, Jong Nederland

*Welkomsteam

*Masterplan

*Molen

 

 

 

Niet alle verslagen blijven zichtbaar op onze website. Wil je een ouder verslag teruglezen? Vraag deze op bij ons secretariaat of via het contactformulier