verslag
van de laatste vergaderingen
Verslag 11-02-2025
2. Mededelingen: De vergadering van het dorpsplatform is vanaf heden op Dinsdag in plaats van Donderdag. Dit komt door de bestuurswissel. De nieuwe leden kunnen makkelijker de Dinsdagavond vrij maken als de donderdag. De Reinder zit op Dinsdag echter helemaal vol, vandaar dat we zijn uitgeweken naar De Huiskamer. Goede reacties op gehad. “Voelt” gezellig.
3. Vaststellen agenda:
4. Verslag: 21–11–2024 (geen bijzonderheden)
5. Voortgang Kerk / Reinder / Bassischool. Er is een groepje naar Oostelbeers geweest om te kijken naar de Kerk daar. Is puur ter inspiratie geweest. We zien zo goed dat er voordelen aanzitten, maar ook heel veel nadelen. De gemeente is nu bezig met een haalbaarheidsonderzoek. Er is ook een nieuwe projectleider aangesteld in de plaats van Sandu. Dit is Lusan Korten, zij is extern aangesteld door de gemeente en is dus onafhankelijk. Haar doel is om ergens in Juli/Augustus het plan klaar te hebben voor de school, de Reinder
en de kerk. Maar ook zij loopt tegen gemeentelijke muren aan. Ook wordt er een separate projectleider aangesteld voor school. Bij de gemeente is de noodzaak daarvan nu ook duidelijk.
6. Toekomt Schoot Visie en Strategie: Er wordt een update gegeven door de werkgroep. De visie is zo ver klaar. 10–04–2025 om 1930uur is er een presentatie in De Reinder. De flyer (uitnodiging) wordt de eerste week van April huis aan huis verspreid.
7. Diversen:
Basisschool: MR/OR/werkgroep. Binnenkort wordt de 100ste leerling verwacht op school. Dit wordt goed gevierd, want iedere leerling is belangrijk om de 100 leerlingen te halen. Op 12–03–2025 is de open dag van 0900–1200uur. En op 21–03–2025 is er weer de gezellige kien avond met mooie prijzen. Ook horen we nog steeds positieve geluiden van ouders en leerkrachten.
Burendag 2025: Joep gaat hier mee aan de slag. Beloofd weer een leuke dag te worden dus noteer vast in de agenda Zaterdag 27–09–2025.
Dorplein Uniek: Een aantal bestuursleden van Sterk Schoot zijn op bezoek geweest bij Dorplein Uniek nav een stukje in hun dorpsblad. Dat is
uitgesproken en er is geprobeerd het belang te zien van samenwerking tussen beide kernen.
Voortgang diverse (onderhoud kerkhof, kerstwandeling, nieuwjaarszingen)
*Onderhoud kerkhof: Sterk Schoot heeft alle verenigingen aangeschreven om te vragen of er vrijwilligers zijn die de huidige vrijwilligers willen helpen met het onderhoud van het kerkhof is. De Motoball–vereniging heeft dit opgepakt en na overleg tussen de Motoball en de vrijwilligers gaat de motoball starten met het onderhoud. Daar zijn wij, en de al aanwezige vrijwilligers, dankbaar voor.
*Huiskamer: Er heeft overleg plaats gevonden tussen Sterk Schoot en Multi Service. Daar zijn afspraken gemaakt. Na de carnaval wordt de huiskamer
grondig gepoetst en de vloer behandeld. Ook worden de ramen gewassen en wordt het om de twee maanden bijgehouden. Ook bestaan in de Huiskamer de mannen van metaal 10 jaar op 12–02–2025. Dit vieren de mannen van metaal onderling op 13–02–2025 met een stuk vlaai aangeboden door Sterk
Schoot. Op donderdag 20–02–2025 is iedereen welkom om even binnen te lopen om te feliciteren en een stukje vlaai te eten.
*Kerstwandeling: Op een behoorlijke regenachtige zaterdag avond is in December een leuke kerstwandeling georganiseerd door T–Force en Sterk
Schoot. Ondanks het zeer slechte weer is de wandeling goed bezocht. En is er nog gezellig na gebuurt onder het genot van een drankje en een lekkere wafel in de Reinder. Ook konden de kinderen daar hun gewonnen prijs van de speurtocht ophalen en nog even lekker knutselen.
*Nieuwjaarszingen: We proberen het nieuwjaarszingen weer wat extra te promoten zodat de kinderen niet massaal naar het dorp trekken, maar ook
vooral in de wijken blijven zingen. Hiervoor was een poster ontworpen die in het HAC heeft gestaan en zelfs ophing bij de Burgemeester in het
Gemeentehuis. Na aanleiding van al deze activiteiten is het misschien een goed plan om eens na te denken over een activiteitencommissie. Een groepje mensen wat zich betrokken voelt en het leuk vind om diverse activiteiten voor jong en oud te organiseren door het jaar heen. Mocht je daar interesse in hebben mag je altijd mailen naar secretariaat@sterkschoot.nl
8 Ingekomen stukken:
*Visie Toerisme en Recreatie: Deze is afgelopen dinsdag door het college vastgesteld. Dat is dus goed nieuws. Het document gaat nu naar de
gemeenteraad. Besluitvorming staat op de raadsagenda van 11 maart a.s. De vergadering is live te volgen of via de livestream.
*Wocom: Een update over de Lambertusstraat. Het gaat allemaal volgens planning tot zo ver. De woningen zijn gesloopt en eind Maart wordt er een
begin gemaakt met het bouwen. Enkele maanden later start het verhuur traject en een jaar later is de oplevering. De enige onzekere factor is
momenteel de gemeente. Er is geplaatst dat de vergunning is ingetrokken, maar er is ook direct een nieuwe vergunning aangevraagd. (ivm wet en
regelgeving) De officiële termijn van vergunning afgeven is verlopen (8weken) De gemeente heeft uitstel aangevraagd van 6 weken. In het Eindhovens
Dagblad van 11–02–2025 heeft een artikel gestaan, deze zal ik mee sturen evenals de flyer die de bewoners gekregen hebben.
gevel van de appartementen aan de Grootschoterweg. Eind April Medio Mei is dan hopelijk alles opgeknapt en gerealiseerd.
9. Rondvraag:
*De verwarming in de Reinder werkt niet of niet goed in ieder geval. Dit jaagt mensen weg. Marc gaat dit opnemen met de beheerder en hier achter aan. Er wordt wel ieder jaar onderhoud gepleegd aan de cv, maar het is oud. Marc heeft dit ingebracht bij het overleg van De Reinder. Marielle gaat hier extra op letten en zorgen dat het beter gaat. Mocht het zo blijven dan graag opnieuw contact naar De Reinder. secretaris@dereinder.nl
*De seniorenvereniging zoekt een nieuwe voorzitter. Er worden namen genoemd, deze worden benaderd.
*In Hapert is ook een kerk waar een school, gemeenschapshuis en bibliotheek in gevestigd is. Dit wordt meegenomen.
*Er zijn “voorrangsborden” geplaatst op de Hamonterweg kruising Poelderstraat.
Waarom alleen daar? En waarom geen officiële voorrangsborden. Sandra neemt contact op met de gemeente. Wordt vervolgd. (snelle reactie van de gemeente)
Vervolg gelijk mee in het verslag verwerkt: De borden zijn officieel door de gemeente geplaatst op basis van ontvangen meldingen afgelopen jaren en op basis van de ongevallen registratie. (mijn gemeente app, buitenbeterapp, website van de gemeente etc) De gemeente geeft als reden dat zij meermaals melding hebben ontvangen dat bestuurders van rechts (met name fietsers) geen voorrang kregen. De
bordjes hangen er tijdelijk om weggebruikers bewust te maken van de situatie op die kruispunten. Hierna worden ze weer verwijderd en op andere kruispunten geplaatst waar de weggebruikers de regels niet blijken te kennen. Dus blijven melden als er gevaarlijke situaties zijn. En deze onthouden zodat we deze op een later tijdstip mee kunnen nemen als de visie zo ver is dat we aan de uitvoeringsplannen gaan werken.
(verkeer en veiligheid)
8. Volgende vergadering: (DINSDAG 27–05–2025 / tijd:19.30 uur in de Huiskamer/Reinder
9. Geparkeerde onderwerpen:
*Masterplan
*Janzona Molen
*Jong Nederland
*Buurtver. Klein Schoot
*Wandelmaatje
*Seniorenvereniging
Verslag 21-11-2024
Verslag vergadering 21-11-2024 Tijd:19.30 uur in de Reinder
Aanwezig: Rolf, Koen, Joep, Sandra, Danielle, Sjef, Frans, Maria, Mariette, Ton, Jo, Anneke, Nathalie, Adrie, Bram, Jan, Dio, Harrie, Hennie, Frans.
Afgemeld: Mireille van Seggelen, Riek Bogers, Nout en Elle van Leeuwen, Birgit Colen, Ingrid Scheffers
1. Opening Vergadering wordt geopend door vice voorzitter. Fijn dat er zoveel mensen zijn.
2. Mededelingen: Mireille afwezig ivm overlijden vader.
3. Vaststellen agenda:
4. Verslag: vorige vergadering: d.d. 26-09-2024. Aangepast jubileum buurtvereniging Klein Schoot 70 jaar ipv 75 jaar.
5. Bestuurswissel: Per 01-11-2024 zijn Sjef en Riek afgetreden. Frans treed af per 01-01-2025 ivm nieuw boekjaar. Zij worden uitvoerig bedankt voor al hun inzet met mooie woorden en een bloemetje.
6. Voortgang Kerk/Reinder: Er gaat binnenkort een groepje afgevaardigden naar Oostelbeers om daar te kijken naar de kerk waar het gemeenschapshuis in is gevestigd. De kerk hier is aangekocht dus nu gaan er diverse haalbaarheidsonderzoeken plaatsvinden wat er allemaal wel en niet mogelijk is.
We blijven de lijntjes kort houden.
7. Toekomstvisie Budel-Schoot: De werkgroep is druk bezig om de laatste hand te leggen aan de nieuwe toekomstvisie. Begin volgend jaar volgt er een
informatie avond.
8. Huiskamer: Er is een datum gepland voor overleg tussen Sterk Schoot en de werkgroep huiskamer om te kijken hoe en waar wij kunnen ondersteunen nu er
verschillende vrijwilligers gestopt zijn. Ook gaat er iemand van bestuur en iemand van de werkgroep komende week naar de apotheek om te zien wat de spaaractie
heeft opgeleverd.
8. Diversen:
1. Basisschool (mr/or/werkgroep); Er is wat opschudding over het infoblad Dorplein Uniek. Daar staan harde woorden in over de locatie van de basisschool. Dat vinden wij erg jammer, want ons uitgangspunt was en is nog steeds dat we het belangrijk vinden dat er goed en kwalitatief onderwijs wordt gegeven voor de kinderen van Budel-Schoot en Budel-Dorplein.
2. Onderhoud Kerkhof; Er is contact geweest met alle verenigingen in onze kern, daar zijn 0 reacties op gekomen. We gaan dit terug oppakken met
het kerkbestuur.
3. Welkomstteam; Afgelopen week weer diverse nieuwe bewoners bezocht, tassen gebracht en stickers geplakt. Dit wordt erg goed ontvangen.
4. Wocom; Het vervangen van de hoofdleiding van de electra op de Lambertusstraat is afgerond. Er wordt verwacht begin December te starten met de sloop van de bestaande woningen.
5. Masterplan; Verslag Bram: Het concept Masterplan Mobiliteit 2040 is rond 19 november 2024 op de agenda voor de raadsvergadering van 3 december 2024 verschenen. Het omvat 42 pagina’s. Eén derde bestaat uit beschrijving van de huidige situatie, waarin vooral wordt gewezen op de complexiteit wegens de lands- en provincie-grenzen. Vervolgens worden de uitgangspunten en doelen beschreven. Het opvallendste uitgangspunt is het prioriteit geven aan de fietser. Dat
betekent, dat de fietser meer ruimte krijgt en waar het verkeer “gemengd” wordt (met auto’s) heeft de fietser voorrang. Dat is geen gemakkelijke opgave,
als je kijkt naar de classificatie van de wegen. Het betreft gebiedsontsluitingswegen (GOW) en erftoegangswegen (ETW, eigenlijk alleen bestemmingsverkeer) zowel binnen als buiten de bebouwde kom. binnen buiten GOW max. 30 km/u 60 km/u of meer ETW max. 30 km/u max. 60 km/u Aan de hand van de landelijk erkende beschrijving van deze wegen (het laatste deel van het concept) zou je moeten concluderen, dat alle GOW’s, zeker buiten de bebouwde kom, een gescheiden fietspad moeten hebben. En eigenlijk ook voor de 60 km/u ETW’s. Maar hoe regel je dat in ons landelijke gebied?
De meeste, niet erg concreet beschreven, doelen zouden binnen 3 jaar gerealiseerd moeten zijn. De rest binnen ca. 10 jaar. Inmiddels is de behandeling van het concept verschoven naar de raadsvergadering van 4 februari 2025.
10. Ingekomen stukken: Geen ingekomen stukken
11. Volgende vergadering: (LET OP, DINSDAG 11 Februari 2025 om 19:30uur in de Reinder in de huiskamer.
12. Rondvraag:
• Is er een optie om weer een pinautomaat terug in ons dorp te krijgen die 24/7 open is?
• Ton en Mariette zijn samen op pad geweest om te kijken voor nieuwe stoelen voor in de huiskamer. Dit wordt verder besproken met de penningmeester. Is
er ook nog budget voor de mannen van metaal die komend jaar hun jubileum hebben?
• School had nog gevraagd voor brigadiers. Deze zijn nog nodig op Maandag ochtend, Donderdag ochtend, Woensdag middag en Vrijdag middag.
Eventuele geïnteresseerde kunnen contact opnemen met Karolien Cox 0495494343 of via mail infoanderewijze@atalenta.nl
• De zijstraten van de Parallelweg zijn onoverzichtelijk door te hoge heggen. Sandra heeft dit doorgegeven aan de gemeente. Zulke meldingen kan iedereen doen via de site van gemeente Cranendonck.
Geparkeerde onderwerpen:
*Toerisme en Recreatie
*Project Kerk, Reinder, Jong Nederland
*Welkomsteam
*Masterplan
*Molen
Verslag 26-09-2024
Verslag vergadering 26-09-2024 Tijd:19.30 uur in de Reinder
Aanwezig:
Riek Bogers, Sandra Meppelink, Rolf Janssen, Sjef van Deurzen, Mireille van Seggelen, Danielle Zentjens, Ingrid Scheffers, Adrie Heesterbeek, Roy de Leijer, Dio van Deurzen, Leentje Lamers, Nicki Huber, Nathalie van Tulden, Mariette Claesens, Ton van den Berg, Roel Dijk, Hennie Belien, Maria Hendriks, Willemien Huijben (molen), Jos Sweens, Sandu Niessen, Marja van Moorsel (Reinder).
Afgemeld:
Frans Hendriks, Joep Lauxtermann, Adrie van Moorsel, Harrie Jaspers, Birgit Colen.
1. Opening Vergadering wordt geopend door voorzitter. Fijn dat er zoveel mensen zijn.
2. Mededelingen: Wijzigingen bestuursleden. Riek, Sjef en Frans geven aan dat ze stoppen met het bestuur van Sterk Schoot. Joep Lauxtermann, Danielle Zentjens, Koen Hendriks en Ingrid Scheffers treden toe tot het bestuur. Zij stellen zich binnenkort voor op de website en in het infoblad. Welkom allemaal.
3. Vaststellen agenda:
4. Verslag: vorige vergadering: d.d. 04-07-2024. Niemand op- of aanmerkingen.
5. Voortgang basisschool:
Haalbaarheidsonderzoek naar nieuw schoolgebouw in kern Schoot
Medio augustus heeft de gemeente bekend gemaakt dat de gedroomde locatie voor een nieuw schoolgebouw tussen Budel-Schoot en Budel-Dorplein niet haalbaar is gebleken. Dat was de conclusie nadat de gemeente de mogelijkheden op deze plek samen met de provincie Noord-Brabant heeft onderzocht. Eerder had de gemeente al besloten dat er één nieuw schoolgebouw moet komen voor de twee dorpen. Een werkgroep bestaande uit gemeente, afvaardiging van beide dorpsplatformen en scholenorganisatie Atalenta hebben alle alternatieve locaties in Dorplein en Schoot besproken en beoordeeld en zijn tot de conclusie gekomen dat het nieuwe schoolgebouw, als het echt niet tussen de kernen kan, dan het beste gebouwd kan worden in Schoot. Op 17 september j.l. heeft een meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met het voorstel het nieuw op te richten schoolgebouw van basisschool de And´re Wijze in het binnenstedelijk gebied van Budel-Schoot te vestigen. Er wordt een voorbereidingskrediet van €260.000 beschikbaar gesteld. Dit betekent concreet dat er nu een haalbaarheidsonderzoek wordt gestart voor 2 locaties in Schoot, namelijk de plek van Jong-Nederland met de Reinder en de huidige schoollocatie. Het voorbereidingskrediet is bedoeld voor het ontwerp en de technische uitwerking van het nieuwe schoolgebouw. Atalenta gaat hiermee van start als de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek bekend zijn.
6. Toekomstvisie Budel-Schoot: Er is een werkgroep druk bezig om met de cijfers, gegevens, resultaten en input van onze inwoners verder voort te borduren op onze toekomstvisie. Deze word uitgewerkt en komende maand(en) voorgelegd aan onze inwoners en aan de gemeente. Van daar uit word er weer verder gekeken naar de strategie en worden de uitvoeringsplannen gemaakt. Sandu Niessen van de gemeente geeft een mooie presentatie over het proces van de kerk en gemeenschapshuis. De kerk is inmiddels aangekocht door de gemeente. De pastorie komt per 01-10-2024 leeg te staan, om de leegstand tegen te gaan zijn we op zoek naar ideeën hiervoor. Sandu gaat helaas per 01-10-2024 gemeente Cranendonck verlaten, zijn opvolger is nog niet bekend. Ad van Gestel neemt tijdelijk zijn taken waar. Namens Sterk Schoot en alle inwoners willen wij hem enorm bedanken voor zijn inzet voor ons dorp.
7. Veiligheid en Leefbaarheid: De werkgroep is opgeheven. Na 30 bijeenkomsten is er besloten om de werkgroep op te heffen. Dit ook omdat er door diverse partners niet (meer) wordt aangesloten en er momenteel geen zaken lopen die onze aandacht nodig hebben. Er zijn mooie doelen bereikt en de lijntjes worden kort gehouden zodat we in de toekomst weer snel kunnen schakelen als dat nodig mocht zijn. Adrie van Moorsel is persoonlijk bedankt voor zijn jarenlange inzet in deze werkgroep.
8. Huiskamer: Er is overleg geweest met de werkgroep. En 11-10-2024 is er een bijeenkomst voor de vrijwilligers. De huiskamer is ook aangemeld voor de RabobankClubSupport, dus deze kunnen jullie steunen. Ook is de huiskamer nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers.
9. Diversen:
1. Buurtvereniging Klein Schoot; 75 jarig bestaan. Erg fijn weekend gehad. Garage verkoop was een enorm succes. Kant van De Poel was iets minder bezet, voor volgend jaar kijken of we samen met andere buurtverenigingen dit op kunnen pakken en eventueel kunnen combineren met de burendag
2. Wandelmaatje; Er is een appgroep waarin geregeld wordt afgesproken om samen te gaan wandelen. Mocht je meer informatie willen kijk dan op de facebook pagina “wandelmaatje” of jezelf hier voor aan willen melden stuur dan een mail naar wandelmaatjeschoot@outlook.com (Joep Lauxtermann is contactpersoon en weet hier alles van af)
3. Laadpalen; Wij als inwoners hebben (helaas) niet zelf in de hand waar de laadpalen geplaatst worden.
4. Wocom; Birgit was niet aanwezig maar heeft dit gemaild om te delen. Mbt de sloop en nieuwbouw in de Sint Lambertusstraat:
-31 augustus is de laatste huurder vertrokken
-In de maand september wordt het nuts-trace vernieuwd.
-In de eerste week van september heeft er destructief asbestonderzoek plaatsgevonden.
-Medio september wordt het bestemmingsplan behandeld in de raad.
-Ergens in oktober staat de start van de sloop gepland.
-Start bouw staat gepland voor maart 2025.
-Oplevering staat gepland voor maart 2026.
Verder is er sinds een jaar een Infoplein op elke donderdag 13.30 -15.30 uur. Dit wordt gehouden in de Bibliotheek in de Borgh. Daar kan iedereen terecht met vragen over o.a. DigiD, digitatel overheid, formulieren of geldzaken.
WoCom is daar elke 1e donderdag van de maand ook aanwezig voor alle vragen mbt Wooniezie en/of Wocom gerelateerde vragen.
Meer info vind je op Informatieplein | Cranendonck
5. Voortgang molen; Vooral kijken of het financiële plaatje haalbaar is. Vorige week zijn de open molen dagen geweest, zijn redelijk goed bezocht. De winkel is APART van de molen. Hopelijk kunnen deze in de toekomst samen werken. Zijn zoekende naar een goede en makkelijkere manier om “de vrienden van de Molen” te behouden en de betalingen plaats te laten vinden.
6. Kerkhof; Er zijn al verschillende jaren diverse vrijwilligers actief die het kerkhof onderhouden. Helaas zijn daar ook enkele vrijwilligers mee gestopt en zijn we op zoek naar twee nieuwe vrijwilligers (m/v) die elke week circa drie uurtjes (tussen Maart en November) mee willen helpen met het onderhoud van het kerkhof. Dit kan samen met de huidige vrijwilligers op maandag ochtend of in overleg kan hier een ander moment voor worden gekozen. De Parochie stelt een bedrag beschikbaar voor de vereniging die minimaal twee vrijwilligers kunnen leveren. Er wordt een brief opgesteld om te versturen naar Verenigingen in onze buurt. Hopelijk vinden we zo nieuwe vrijwilligers die tegen een vergoeding ons mooie kerkhof willen blijven onderhouden. Zou je hier meer informatie over willen mail dan naar secretariaat@sterkschoot.nl
7. Basisschool; Nicki verteld dat de speelplaats van de basisschool een update heeft gehad. Er zijn onder andere een “Panna” kooi en een Water-Zandtafel geplaatst. Dit was ook de uitkomst onder de leerlingenraad. Er zijn ook weinig negatieve geluiden gehoord over het besluit van de gemeenteraad over de gekozen locatie voor een nieuwe school. Iedereen is van mening dat het proces vooruit moet, zeker met alle positieve geluiden die nu van de basisschool komen.
10. Ingekomen stukken: Geen ingekomen stukken
11. Volgende vergadering: 21 November 2024 om 19:30uur in de Reinder
12. Rondvraag:
1. Er wordt veel gezegd over de verkeerssituatie rondom de Lambertusstraat. Bewoners proberen in contact te komen met Wocom, maar deze zijn slecht bereikbaar of hebben te weinig informatie. We hebben de bewoners gewezen op het informatie plein, iedere eerste donderdag van de maand zit Wocom in de Borgh in Budel. Hopelijk kunnen ze van daaruit de vragen beantwoorden.
2. Er wordt gevraagd hoe het auto maatje werkt. Daar geeft de sociaal makelaar antwoord op. Ook daar zijn weinig vrijwilligers dus moeten we zuinig op zijn. Dit loopt ook via Kordaat en Schoot voor elkaar. (is dit bekend genoeg? Vrijwilligers zoeken?)
Geparkeerde onderwerpen:
*Toerisme en Recreatie
*Project Kerk, Reinder, Jong Nederland
*Welkomsteam
*Masterplan
*Molen
Niet alle verslagen blijven zichtbaar op onze website. Wil je een ouder verslag teruglezen? Vraag deze op bij ons secretariaat of via het contactformulier